تعریف ریسک

هرچند در علوم مختلف تعاریف متفاوتی از ریسک ارائه شده است، با این وجود، تعریف جامع تری از ریسک در اینجا می تواند به شناخت و درک بیشتر موضوع کمک کند.

ریسک در لغت به مفهوم امکان یا احتمال بروز خطر یا روبروشدن با خطر، صدمه دیدن، خسارت دیدن، کاهش درآمد، زیان دیدن و … می باشد. به عنوان مثال ریسک در احداث بنا می تواند از طراحی، تهیه نقشه ها و همچنین اجرای اشتباه، محاسبه نادرست از مقاومت مصالح، خطرات زلزله، آتش سوزی، ساخت نامطلوب سد، …. و امثال آن رخ دهد. البته پیشگیری از این رخدادها مستلزم برنامه ریزی صحیح و دقت لازم در همه زمینه ها می­باشد. رخداد ریسک در ساخت و استفاده هواپیما، کشتی، راه آهن، اتوبوس، … و بسیاری از موارد دیگر نیز می تواند مآلاً خطرآفرین باشد. قاعدتاً همه این موارد نیز مستلزم شناخت، ارزیابی، کنترل و پیشگیری است. ریسک درنهایت در همه موارد منجر به خسارت مالی و یا جانی خواهد شد.

رخداد ریسک، بطور کلی، در تجارت، صرفنظر از مخاطرات احتمالی جانی آن، عمدتاً ناشی از عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده است که مآلاً به کاهش سود منجر خواهد شد. در علوم مختلف مالی، معمولاً ریسک در تجارت با انحراف از معیار یا انحراف از استاندارد و برخی از شاخص های دیگر اندازه گیری می شود.

برای مثال در صنعت بانکداری، به دلایل مختلف همچنین تعدّد و تنوع عملیات بانکی، ماهیت های متفاوت این عملیات، وضعیت سرمایه بانک و محدودیت میزان آن، حفظ منابع سهامداران بانک، وضعیت منابع سپرده گذاران و فراوانی آن، حفظ منابع سپرده گذاران، متفاوت بودن منافع بانک و سپرده گذاران، نوع وظیفه بانک ها که آنها را متمایز از واحدهای دیگر اقتصادی می کند، تعدد گیرندگان تسهیلات اعتباری، و متفاوت بودن وضعیت مالی هر یک از گیرندگان تسهیلات، سر و کار داشتن گروه زیادی از کارکنان بانک با منابع مالی، نبود تخصص کافی در زمینه های مدیریت منابع، ثبت عملیات زیاد مالی، نقل و انتقالات زیاد پولی داخلی، خارجی، ارائه انواع دیگر خدمات بانکی، … و امثال آن، ریسک ماهیتی کاملاً متفاوت از ریسک در دیگر واحدهای اقتصادی دارد. همه این موارد و بسیاری از موارد دیگر ضرورتاً ایجاب می کند که مدیریت ریسک در بانک ها حساس تر، پیچیده تر، مشکل تر از مدیریت ریسک در واحدهای دیگر اقتصادی باشد. ویژگی اسلامی برخی از عملیات بانک های اسلامی حساسیت، پیچیدگی و مشکل بودن مدیریت ریسک را در بانک های اسلامی به مراتب بیشتر می کند. به همین دلایل، هر مقدار ریسک و مدیریت ریسک در بانک ها بیشتر مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و روش های نوین برای پیش بینی، اندازه گیری، کنترل و مهار و مآلاً کاهش ریسک و نهایتاً پیشگیری از رخداد آن ارائه شود، امری بسیار موجه به نظر می رسد که بررسی آنها پایان ناپذیر است.

در هر صورت، بروز ریسک از هر شکل و ماهیت که باشد، منجر به کاهش قدرت سودآوری می گردد. این کاهش قدرت در قالب سودآوری کمتر از هدف پیش بینی شده، از بین رفتن تمام سود پیش بینی شده و بالاخره زیان رخ می دهد. شکل دیگر، مخرب ترین اشکال ریسک است که می تواند با از بین بردن تمام سرمایه و یا حتی بخشی از سرمایه منجر شده و موجودیت را، در هر صورت با خطر مواجه کند. پیش آمدهای نامطلوب اولیه تأثیر منفی بر ارزش سهام ، خواهد گذاشت. قطعاً، تداوم رخدادهای مزبور علاوه بر تأثیر منفی بر ارزش سهام ، نهایتاً آن را به بن بست خواهد رساند. مدیریت ریسک می تواند به صورت اهرمی سنگین مانع از بروز این رخدادهای نامطلوب شود.

انواع ریسک ها :

مجموعه ریسک های مالی موجود را می توان در قالب دو گروه عمده ریسک های فعالیت های اقتصادی برون سازمانی و ریسک های درون سازمانی طبقه بندی نمود. گروه ریسک فعالیت های اقتصادی برون سازمانی به مجموعه ریسک ها و خطراتی اطلاق می شود که نتیجه مشارکت یک سازمان در فعالیت های اقتصادی خصوصاً تأمین مالی و اعطای تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی را شامل می گردد. این گروه از ریسک ها شامل ریسک های بازار یا تجاری، ریسک اعتبار، ریسک نقدینگی و ریسک عملیاتی می باشد.

علاوه بر این، گروه دیگری از ریسک ها فعالیت مالی را تهدید می کند که این نوع از ریسک ها متأثر از رفتار و عملکرد خود سازمانها می باشد، که به عنوان ریسک های درون سازمانی معرفی می گردند که از جمله می توان به ریسک مباشرت و ریسک مالکیت اشاره کرد که منبعث از رفتار حضوری سازمانها در فعالیت های اقتصادی بوده است.در این بخش برای فهم بهتر، توضیحات را با مثال موسسه مالی (بانک) ادامه می دهیم.

مدیریت سرمایه به فرآیندی گفته می شود که در آن برای برنامه ریزی،سازماندهی، رهبری و کنترل شرایط برای رسیدن به مقصود مورد نظر

که سود است تصمیم گیری می شود. با رعایت نکردن مدیریت سرمایه یا عدم رعایت نظم و انضباط معامله گری، یک معامله یا تعدادی از معاملات به

سود برسد ولی نتیجه نهایی به احتمال بسیار منجر به زیان و از دست رفتن سرمایه می شود.

بسیاری از افراد بازار بورس فکر می کنند صرفا با اطلاعات و پرس و جو از این و آن می توانند سهام مناسب در بازار را شناسایی کنند و در آن

سودهای زیادی کسب کنند ، اما واقعیت این امر برعکس است و این اتفاق در اکثر موارد به خصوص در زمان های سقوط بازار فرد را دچار زیان های

سنگین و جبران ناپذیری می کند ، اما در دوره های آموزش بورس شما می آموزید چطور همانند یک تحلیلگر عالی خودتان تصمیم گیرنده نهایی باشید و

از  اطلاعات خارجی و توصیه های بیرون صرفا به عنوان اطلاعات اولیه و ماده اولیه کارخانه ی سود سازی خود بهره ببرید و با پردازش آنها آن را تبدیل به

خروجی و سود فراوانی خواهید کرد.

  • ایجاد روابط مشتری با سود آور تر
  • الهام بیشتر اعتماد و وفاداری مشتری در حالی که تقویت موقعیت خود را برای برنده شدن در فرصت های آینده است
  • جمع آوری هزینه هایی که به طور سنتی روی میز قرار دارند
  • اجتناب از فشار برای تخفیف هزینه ها، به ویژه در اقتصاد دشوار است
  • استفاده از یک چارچوب مذاکره مشترک و مهارت برای آماده شدن، رهبری و نزدیک گفتگوهای مذاکره برنده در هر مرحله از فرآیند فروش
  • درک تفاوت های بین فروش و مذاکره و به حداکثر رساندن پتانسیل هر یک، به دست آوردن
  • بهبود اثربخشی در برخورد با مقاومت قیمت و اعتراض
  • خلاقانه تقاضای مشتری را به نیازهای مشتری تبدیل می کند
  • به طور موثر ارزش خود را جایگزین کنید و مشتری را متقاعد کنید که امتیاز دادن به آن ارزشمند است
  • مذاکره را به گونه ای ادامه دهید که حرکت را حفظ کند، آنچه را که انجام شده است، محکم کنید و راه را برای پیاده سازی پروژه صاف و موفق
مانند بسیاری از برنامه های آموزش فروش ما، محتوا برای آموزش مذاکره به شدت به هر سطح، از فروشندگان جدید تا مدرن، مدیران و مدیران اجرایی، سفارشی می شود.
در دسترس بودن از طریق تحویل در کلاس 1 روزه (رهبری کوزین یا آموزش قطار)، آموزش الکترونیکی آنلاین، مربیگری یک به یک یا وبینار؛ انواع مختلفی از کتاب های مرتبط و مواد پشتیبانی برای تعبیه و حفظ یادگیری نیز در دسترس هستند.